Op naar de eilanden! - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van Jasper Wit - WaarBenJij.nu Op naar de eilanden! - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van Jasper Wit - WaarBenJij.nu

Op naar de eilanden!

Door: Jasper de Wit

Blijf op de hoogte en volg Jasper

31 Oktober 2011 | Indonesië, Bitung

Een laatste vrije dag op Tasikoki! Na bijna vijf weken hier met veel plezier aan de slag geweest te zijn reis ik morgen met een Zweedse verder naar de Togean Islands die in de kom van Noord Sulawesi liggen. Voor zover we weten is er eigenlijk vrij weinig toerisme daar en dat zullen we dan ook meteen wel gaan merken. Kijken of we daar een cottage kunnen regelen of gewoon bij wat locals terecht kunnen… Morgen vertrekken we om 0600 naar Manado, daar pakken we een bus naar Gorontalo (ofzoiets) die er 9 uur over doet om daarna een bootritje van 12 uur naar Wakai te maken. De boot heeft in principe geen cabines voor reizigers, dus ik denk dat we een bemanningslid om zullen moeten kopen om zijn kamer over te nemen, haha! Andere plannen waren om naar de Banda Islands te gaan ten zuiden van de Molukken, maar omdat er maar 1 boot per twee weken van Ambon naar daar gaat, waarvan bovendien het reisschema een groot raadsel is, ging dat gewoon niet in het schema passen. En aangezien ik mn trein in Nederland al niet kan halen…

Na een aantal weken begin je ook een beetje te merken dat je een oudgediende word hier op Tasikoki. De oude garde vertrekt en de nieuwe mensen stromen langzaam binnen; beiden vergezelt met redenen om een aantal Bintangetjes open te trekken. Gelukkig komt daar geen einde aan :-) Verder kom je een beetje in een vaste routine, de werkdagen smelten samen en het werken met de dieren word steeds normaler. Het zien van een Orang-oetang die fruit uit een fles proberen te krijgen door sap eerst op te drinken er daarna in te pissen en gewoon weer door te drinken, blijft echter video waardig. Of hetzelfde mannetje die sex probeert te hebben met een kleine rat die hij gevangen heeft, ook een erg leuke; met name het moment dat hij er achter begint te komen dat het toch echt niet gaat passen… Ook het verbouwen van de kooi van de Javaanse luipaard was apart. Niet te vertrouwen, maar wat een schitterend dier!!! Ergens vorige week naar het wildreservaat Tangkoko geweest, daar de makaken die we hier hebben in het wild zien rondlopen. We konden ze zelfs door de bossen achtervolgen voor een korte tijd. Daarna wat nachtaapjes bekeken en in het donker door de jungle terug gelopen naar een plaatselijk restaurantje (lees, halve stal met plastic tafelkleed maar met schoon eten :-) ). Uiteraard stond daar ook gewoon weer rijst klaar, zoals altijd. We waren toevallig gisteren dan ook als kinderen zo blij dat er opeens een schaal met pasta (veel te lang gekookt) met italiaanse pastasaus (tomatensaus met oregano) klaar stond voor de lunch. En ondanks dat ik pretendeer zelf in 5 minuten een betere pasta te kunnen maken was het echt een godenmaal. Hoe dom het ook mag klinken, dat was een fucking highlight deze week :-) Normaal wachten we netjes met de tweede ronde opscheppen tot de mensen die te laat zijn ook hun eerste bord hebben, maar aangezien het vooral studenten uit Manado waren namen we maar voor ze aan dat ze toch meer van de rijst waren. Bovendien, als de schaal al leeg is voor ze binnenkomen weten ze ook niet wat ze gemist hebben :-D

Heb jammergenoeg ook een paar dagen strak in bed gelegen, uiteindelijk helpt zelfs de Dettol niet meer tegen alles wat je aan water hier toch binnenkrijgt, maar aan de andere kant val je er wel lekker van af. Dus de broeken die ik bij me had kan ik eigenlijk net zo goed weg gaan gooien… Ook de zakjes ORS gaan er doorheen alsof het niets is. Je drinkt hier 5 liter water per dag en ik heb het gevoel dat je nog geen tien procent richting het toilet gaat. Tijdens het werk zweet je zo hard dat er gewoon niet tegenaan te drinken is. Ook de muggenspray vliegt erdoorheen en toch word je helemaal platgestoken en gebeten door alles wat hier rondzwerft. Gelukkig wennen ook de fysieke ongemakken op een gegeven moment. Muggen, schorpioentjes en mieren en de daarbijhorende jeuk negeer je gewoon, net als de hitte en de moessonbuien. Het word allemaal vrij normaal om te gaan met dingen waar je je in NL kapot aan zou irriteren. Jammergenoeg geldt dat dan weer niet voor de bijensteken. Aangezien de bijen hier, net als alle insecten, drie keer zo groot zijn als in NL moet ik eerlijk bekennen dat ik toch 5 minuten stevig heb gehinkt na een forse steek in mn linkerknieholte.

Maar al met al heb ik dus echt een briljante tijd gehad hier, het werk is niet bijzonder uitdagend maar de dieren en vooral ook een aantal van de mensen maken het allemaal bijzonder de moeite waard! Aan de ene kant zonde om al te moeten vertrekken maar tegelijk heb ik erg veel zin om meer te gaan zien.
Voor zover een planning is zou het er dan ongeveer als volgt uit moeten komen te zien: Morgen vertek ik naar de Togians, daarna Sulawesi oversteken naar Makassar. Dan heb ik nog een paar dagen over om wellicht ff te chillen op Bali om dan de 21e aan te komen in Medan. Hopelijk kan ik die vlucht vandaag na de lunch nog boeken. Dan volgen er 2 weken Sumatra met Arjen en wellicht dat ik daarna doorvlieg naar Lombok en de Gili eilanden, voor ik Indonesië verlaat en richting het vaste land van ZO Azië vertrek. Maar het komt zoals het komt :-)

Ik hoop dat jullie net zo van de Nederlandse winter gaan genieten als ik dat hier ga doen :-)

Greetz, Jasper


And again... For the English speaking ppl; I hope Google translate does my story any justice… Once i buy my own laptop here, cba to write two stories on a borrowed laptop :-( Ill tell you all about it later tho!!


  • 31 Oktober 2011 - 06:15

    Lia:

    Yeahhh... op je laatste Tasikoki dagje... toch een computer kunnen bemachtigen !!!
    Nu gaat je echte reisavontuur beginnen... Hééél vééél plezier, geniet van alles om je heen... (nou ja... alles:)
    Dikke knuffel en kus
    XXX Lia

  • 31 Oktober 2011 - 12:49

    Esmee En Hugo En Kir:

    Wat een verhaal weer, ik vraag mij dan toch wel af wat doe je daar dan vrijwillig!!!!

    Maar ik snap ook zeker met alle ongemakken dat de uitdaging nog hoger ligt dan de verveling! En weet Jasper vrouwen houden van wereldreizigers!

    Dus ik zou zeggen geniet ervan maar denk wel goed om jezelf!!!

    Goede reis weer en wij (Ik) lees graag je volgende verslag weer met veel plezier!

    x van ons :P

  • 31 Oktober 2011 - 15:14

    Frits En Carla:

    Heel veel reisplezier gewenst!!!! Geniet van alles wat erop jouw pad komt en wij kijken uit,naar jouw volgende reisverslag!! heel veel groetjes uit Huissen

  • 31 Oktober 2011 - 21:13

    Arjen:

    Hey Jasper,

    Goed verhaal weer, veel zweet & een zweed(se) dus ;) . Veel plezier op de Togean Islands, ze zien er in elk geval goed uit op Google!

    Ik heb zin in Sumatra, tot over een paar weken!

    Grusse!

  • 01 November 2011 - 11:06

    Alicia:

    Hee, die foto herken ik! :)

  • 01 November 2011 - 14:52

    Rudy:

    Gelukkig deze keer wel wat fotos Jasper, meer van hetzelfde graag nu het echte avontuur gaat beginnen :)

    Veel plezier!

    Rudy

  • 01 November 2011 - 20:57

    Bertie De Wit:

    Op naar het volgende deel van je reisavontuur. Geniet even van de rust en de witte stranden. Ff lekker leren duiken in de vast mooie wateromgeving en dan.......horen we het wel weer.

  • 02 November 2011 - 02:04

    Reid:

    Odd translation, but beautiful reading lol! Have fun in your further travels hun :-)

  • 20 November 2011 - 14:33

    Gracia:

    Hey Jasper,

    Nu ben je aan je reis begonnen zo te lezen,wat een gedoe....maar ja, bedenk in de file staan in nederland is veel erger..
    Geniet en we willen nog meer fotoos..
    doeii de mekkies x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bitung

Zuid oost azie

Recente Reisverslagen:

07 December 2011

Sumatra en de jungle

25 November 2011

In sneltrein door Bali en Kuala Lumpur

11 November 2011

Togian Islands en Tana Toraja

31 Oktober 2011

Op naar de eilanden!

11 Oktober 2011

De eerste weken
Jasper

Actief sinds 17 Sept. 2011
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 15234

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 22 Januari 2015

Zuid Amerika

27 September 2011 - 30 November -0001

Zuid oost azie

Landen bezocht: