Brazilië, tot Rio de Janeiro - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Jasper Wit - WaarBenJij.nu Brazilië, tot Rio de Janeiro - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Jasper Wit - WaarBenJij.nu

Brazilië, tot Rio de Janeiro

Door: JdW

Blijf op de hoogte en volg Jasper

17 November 2014 | Brazilië, Brasilia

Inmiddels zijn we in Brazilië Rio de Janeiro voorbij en onderweg naar het noordwesten. Brazilië is tot nu een nog mooier land dan Argentinië, en dat zeg ik wetende dat ik de diversiteit in het noorden nog niet gezien heb. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en proberen altijd te helpen, maar waarom spreken ze in godsnaam Portugees terwijl ik net aan Spaans gewend was. De taal is echt bizar moeilijk te volgen omdat de uitspraak ervan, zelfs de woorden die je geschreven voor je hebt staan, continue anders is dan je verwacht. Met Spaans kom je gelukkig wel een eind maar het is meestal echt niet genoeg, dus net als de eerste weken in de Spaanstalige landen gaat het weer met handen en voeten en een glimlach van oor tot oor. 'Smile and wave, boys. Just smile and wave'.
Brazilië is voor mijn gevoel ook nog meer verwesterd dan Argentinië, wat meestal ook betekent dat er minder rare dingen opvallen. Maar ze rekenen bijvoorbeeld bodemprijzen voor mensenlevens aangezien ik bij iedere activiteit een vergoeding afteken voor 4000 reales in geval van overlijden, 1200 euro. Automerken zijn hier een stuk minder divers; er rijden Chevrolet Vectras, Renault Dusters, etc. De goedkopere merken worden blijkbaar hier niet meer gevoerd. Het land is opgedeeld in enorme Fazenda's, privé eigendom van mensen die hier vroeger kwamen en simpelweg zeiden dat dit stuk land van hen was en het gingen registreren, en als ze maar iets produceerden, was het al geregeld met de Portugese kroon (de laatste registratie die ik gehoord heb was 1948). De metro in Rio heeft tijdens de spits speciale wagons voor vrouwen, wat genoeg zegt over de grijpgrage handjes van de heren.

De route die me naar Rio geleid heeft was vanaf Foz do Iguassu naar Bonito, Salobra in de zuidelijke Pantanal, Brotas, Paraty en Rio. Een redelijke omweg via de pantanal die absoluut de moeite waard was.

Dus om te beginnen verder met de Iguazu falls, die in Argentinië al briljant waren maar nog veel mooier werden aan de Braziliaanse kant. Ten eerste heb ik een helicopter vlucht gemaakt over de falls die een briljant zicht gaf over alle watervallen en vooral boven de devils throat een mooi beeld gaf. M'n eerste helicopter vlucht, dus ik kon me geen betere plek voorstellen :-)
Daarna het park in dat zo groot is met allerlei extra activiteiten dat je met bussen vervoerd wordt. Het pad dat je naar het verste punt in de devils throat brengt zorgt in het begin voor mooie uitzichten van afstand op de Argentijnse kant, van de voorkant langs de watervallen lopend zie je echt pas hoeveel water er overal naar beneden komt. Tot je over de bruggen naar de devils throat loopt zit je hoog en droog, maar eenmaal op de bruggen onderaan het pad sta je midden tussen de watervallen en is alles weer zeiknat. Puur van het opstuivende water dat van alle kanten komt. Wanneer je vanaf het viewpoint naar het einde van de trechter probeert te kijken, zie je deze ook niet omdat je tegen een witte mist aan kijkt. Het natuurgeweld en de grootsheid van dit alles blijft verbazen. Wat een site...

Bij Bonito in de Rio Prata gesnorkeld, een ondiepe rivier waardoor je alle vissen heel goed kon zien. Met name de enorme Dorado's en Pacu's waren een mooi gezicht. Halverwege een kleine kaaiman die met open bek in een waterval zat om vissen op te vangen. Op afstand vond een deel van de groep het wel schattig maar nadat iemand op een fotomissie ervoor zorgde dat ie verdween wilde men erg graag snel verder, haha.
Verder was de de Grutto de Lago Azul ook erg mooi. Een diepe grot met onderin een schitterend blauw meer van minstens 90 meter diep.

In de Pantanal zijn we bij Fazenda San Francisco geweest waar we een aantal dagen op safari zijn geweest. Een boot safari met piranha vissen terwijl de kaaimannen om ons heen zwommen. Arenden, ijsvogels, allerlei soorten reigers en apen die aan de kant of in de bomen zitten. Toen we daar later nog in een kano door zijn geweest kregen we nog meer te zien omdat je veel minder opvalt en stiller bent. Over land hebben we paard gereden, een dagsafari en een nachtsafari gedaan. Met name de Ocelots tijdens de nachtsafari waren indrukwekkend. De jaguar heb ik gemist, maar capibaras, moerasherten, kaaimannen, allerlei uilen en andere vogels waren er in grote getalen. Continue met de lichten meezoeken tijdens de nachtsafari naar de oplichtende ogen maakt het trouwens ook gewoon leuk omdat je je continue afvraagt wat het volgende is dat je tegen gaat komen. Gedurende de dag safari en het paardrijden heel veel vogels gezien en ook meerdere reuzenmiereneters, waarvan er een een termietenheuvel aan het openen was.

Het was jammer om daar te vertrekken maar een dag relaxen in Brotas om door te kunnen naar de oceaan was wel erg aanlokkelijk. Zeker door de boot tochten die naar de eilanden rond Paraty gedaan worden waarin je alle ciapirinha af kunt kopen, en zo wordt een feest geboren! Ondanks we een regendag hadden was het een mooie dag. De zee was lekkerder dan de boot dus iedere kans die we hadden werd er van de boot gesprongen, en hoe meer beschonken hoe leuker dat uiteraard werd. Zeker nadat we die reggae die alle boten daar draaien eruit getrokken hadden en verwisseld voor mijn telefoon en rock muziek kon men veel zeggen over deze boot, maar hij viel in ieder geval op! Savonds was eten ook niet meer nodig, dus een lange nacht en een mooie stranddag daarna leidde uiteindelijk naar Rio.

Rio de Janeiro, waar te beginnen... knalt meteen m'n top 3 aan mooiste steden van de wereld in, en dat is puur omdat ik 4 dagen daar niet voldoende vind om hem op 1 te zetten. Niet de veiligste stad van de wereld, maar een heerlijke stad om te zijn en te ontdekken. Sugarloaf, met de kabelbaan, gaf een schitterend uitzicht over de stad die als een rivier tussen de bergen door is gebouwd. Letterlijk alsof de gebouwen van hoog komen en overgaan in de oceaan. De stranden zie je als afbakening liggen met aan de andere kant een enorme brug en de nationale luchthaven. Een machtig gezicht!
De volgende dag naar het Christus beeld klimmen; 700 meter omhoog in 2200 meter afstand, in de zon, over de boomstronken, met kettingen over rotsen en bloedheet. Mn shirt heeft geen droge plek meer als we tussen de honderden 'luie' toeristen staan. Weer een briljant uitzicht en nu kunnen we Maracana ook zien. Kapot, maar beloond, gaan we aan een biertje onder de maat 580 voeten van Jezus. Stappen, eten (per kilo betalen), alles kan en met een beetje zoeken onder de Europese prijzen :-)
Verder nog veel gezien door rond te lopen en de metro goed te gebruiken. Absoluut genoten van deze stad en het deed pijn toen we 3 dagen geleden moesten vertrekken naar Ouro Preto.

En daar houd ik het voor nu even bij, met name Iguazu en Rio zijn gewoon niet te beschrijven dus ik kan wel door blijven gaan :-)

Schijnt de zon bij jullie vandaag ook net ff minder dan normaal?

• 17 November 2014 - 20:37

Bertie:

Na alle mooie verhalen ben ik erg benieuwd naar het laatste stuk van de reis, dwars door de Amazone. Dat lijkt mij een bijzondere gebeurtenis te worden. Kortom, hou ons op de hoogte!!
    Het weer is hier nog niet zeker welke kant het op wil gaan, dus we wachten maar af.
    Groetjes

• 17 November 2014 - 20:57

Nancy:

Super leuk om je reis op deze manier te kunnen volgen. Have fun !

• 18 November 2014 - 13:29

Bert Punter:

Jasper,

Mooi verslag van een( denk ik) prachtige reis. Zoveel mooie, rare, andere dingen dan in ons land, een mooie ervaring, fantastisch verslag, veel mooie dagen nog.

Groet

José en Bert Punter

• 19 November 2014 - 12:10

Gregor:

Indrukwekkend en uitstekend geschreven verslag van een bijzondere omgeving. Is weer wat anders als de Hoge Veluwe en onze huismusjes......Veel plezier nog op de laatste etappes van je reis en geniet er van.
    De zon is hier op het moment niet te zien, overal grijze lucht.....in het noorden zijn ze de schaatsbanen al aan het laten onderlopen dus zal wel kouder worden....

Groet
    Greg